Hoe kom ik van mijn vaginisme af?!

Lukt het jou ook niet om seks te hebben? Je bent niet de enige… ongeveer 5% van de Nederlandse vrouwen kampen met vaginisme. Vrouwen kunnen dan geen vinger, tampon of penis inbrengen. Wat fijn om te weten is, dat je je bekkenbodemspieren kan trainen om dit proberen te verhelpen en je spieren soepeler kunt maken. Natuurlijk gaat zoiets niet van de één op andere dag over, houd dus in je achterhoofd: ‘oefening baart kunst’.

.

Intimate Health heeft een dilatorset ontworpen om de bekkenbodemspieren te helpen ontspannen en om de breedte en diepte van het vaginakanaal te ondersteunen en te behouden. Deze dilatoren (ook wel pelottes genoemd) hebben een zachte afgeronde punt voor gemakkelijk inbrengen, inclusief zachte ribbels die als indicator kunnen worden gebruikt. De dilatieset kan in combinatie met een aantal oefeningen worden gebruikt:

 

Oefening A.
Stap 1: breng de dilator in de vagina, een beetje weerstand is prima. Je spant voorzichtig de bekkenbodemspieren aan en houdt de dilator op zijn plaats.

Stap 2: wanneer je de bekkenbodemspieren ontspant, duw je de dilator iets verder in je vagina en herhaal je stap 1.

Als de dilator bij ontspanning niet verder ingebracht kan worden, dan herhaal je alleen het aan- en ontspannen door de dilator zachtjes naar voren en naar achteren te schuiven.

Tip: Kegel training kan helpen bij het beheersen van de bekkenbodem spieren.

 

Oefening B.
Stap 1: breng de dilator in de vagina en houd deze een minuut vast. Zorg ervoor dat je de dilator op zijn plaats houdt en ontspan je spieren.

Stap 2: herhaal stap 1 en bouw het minuut voor minuut op tot je de dilator 10 minuten kunt inhouden.

 

Oefening C.
Stap 1: breng de dilator in de vagina en houd deze even vast. Beweeg de dilator heen en weer met lichte druk.

Stap 2: beweeg de dilator op en neer.

Als je Oefening C. zonder ongemak kunt volbrengen, begin opnieuw aan Oefening A met een maat groter.

 

Het wordt aanbevolen om 2 tot 4 keer per week te oefenen, houd een dag rust tussen elke training. Gebruik altijd glijdmiddel, wij raden aan om een glijmiddel van Pjur Med te gebruiken. Deze glijmiddelen verzorgen de intieme zones gelijk.

Als je bekkenbodemproblemen ervaart adviseren we je altijd om een zorgprofessional te raadplegen. Een zorgprofessional is de juiste persoon om je persoonlijk advies te geven.

Weet dat je er als vrouw niet alleen voorstaat. Je hoeft je nergens voor te schamen, praat erover samen met vrienden, familie, je partner of een deskundige!

 

Geschreven door Ieke Sanders van Intimate Health

Naar de dilatorenset, gebruik QR-code hieronder:

.

1 antwoord
  1. Jamie
    Jamie zegt:

    Hi! Als vaginisme coach ben ik super blij om te zien dat hier aandacht wordt besteed aan vaginisme… En het overwinnen hiervan is helaas niet zo simpel als het inbrengen van een aantal pelottes terwijl een vinger of tampon al niet lukt.

    Ik hoor van zo veel vrouwen dat ze de moed opgeven in hun vaginisme herstel omdat ze al zo veel geprobeerd hebben, maar niets werkt. Ik zou me zo voor kunnen stellen dat iemand met vaginisme dit artikel leest, vol goede moed met de pelottes aan de slag gaat, er vervolgens achter komt dat dit niet werkt (wat logisch is) en zich vervolgens ook moedeloos en verloren voelt. Ik ga er vanuit dat dat niet de intentie is van dit artikel 🙂

    Note voor de redactie: vul ‘m aan met de andere stappen die je mag zetten om vaginisme te overwinnen (die ik met liefde met jullie deel) of haal ‘m weg. Er zwerft hier op het wereldwijdeweb helaas al genoeg incomplete en onjuiste informatie over vaginisme rond!

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.