Bekkenbodemproblemen na de zwangerschap

Uit het vorige artikel dat Intimate Health heeft geschreven voor Vlam, kwam naar voren hoeveel vrouwen er eigenlijk kampen met bekkenbodemproblemen. Meer dan 15% van de vrouwen krijgen hier nu hun zwangerschap last van.

.

Wij denken dat nog meer vrouwen last hebben van hun bekkenbodem. Veel vrouwen durven uit angst en schaamte niet te praten over deze problemen. Bekkenbodemspieren spelen een grote rol bij de intieme gezondheid, bekkenstabiliteit en controle over de blaas. Veel vrouwen ervaren bekkenbodemproblemen, waaronder incontinentie. Vooral bij zwangere en pas bevallen vrouwen komt dit vaak voor. Gelukkig is het mogelijk om deze spieren te trainen.

Naast dat dit veelvoorkomende probleem zorgt voor incontinentie en dergelijke, kan het ook zorgen voor minder fijne seks. Dus niet alleen het trainen van deze spieren zorgt voor minder urineverlies, maar ook voor fijnere seks. Om de bekkenbodem van vrouwen weer sterker te maken en al deze problemen weg te nemen, hebben we kegeltrainers ontwikkeld.

Deze trainers met gewicht zijn ontworpen voor Kegel-oefeningen. Dit helpt de bekkenbodemspieren te versterken die de baarmoeder en de blaas ondersteunen. De bekkenbodemtrainers maken de vaginawand sterker. De trainers zijn gemakkelijk in gebruik door de zachte ronde vorm en het ophaalkoord.

 

Oefening A.
Span je bekkenbodemspieren zachtjes aan om de trainer op te tillen en samen te knijpen. Houd 5 seconden vast en ontspan 10 seconden. Herhaal 10 keer en doe 3 sets per dag. Bouw deze beweging op tot 10 seconden.

Oefening B.
Span je bekkenbodemspieren zachtjes aan om de trainer op te tillen en samen te knijpen. Houd 1 seconde vast en ontspan 1 seconde. Herhaal 5 keer en neem 10 seconden rust tussendoor. In totaal bevat 1 set 25 bewegingen. Doe 3 sets per dag.

Oefening C.
Span je bekkenbodemspieren zachtjes en voel of de trainer goed op zijn plaats zit. Begin met normale bewegingen zoals lopen, buigen etc. Doe 2 sets per dag van 15 minuten. Uiteindelijk kan je ernaartoe werken om te wandelen of huishoudelijke taken uit te voeren tijdens het dragen van de trainer.

 

Als je bekkenbodemproblemen ervaart adviseren we je altijd om een zorgprofessional te raadplegen. Een zorgprofessional is de juiste persoon om je persoonlijk advies te geven.

Intimate Health wil alle vrouwen meegeven dat bekkenbodemproblemen heel normaal en veel voorkomend zijn. Je hoeft je als vrouw nergens voor te schamen en probeer hier zoveel mogelijk over te spreken met personen waarbij jij je prettig voelt!

 

Geschreven door Ieke Sanders van Intimate Health

Naar de Kegeltrainers, gebruik QR-code hieronder:

.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.