Eén pot nat (gebrek aan opwinding als marketingstrategie)

,

“Ik voel alles” vertelt een zwoele vrouwenstem me, terwijl ik met mijn voeten omhoog op de bank zit. Het is een actrice in een tv-commercial voor condooms. Het gaat om een product met de naam ‘Nude’. Naakt, dat klinkt lekker toch? Het impliceert een soort onbelemmerd huid op huidcontact. Ook andere vrouwen geven de kijker licht fluisterend een korte debrief van hun sexy-time: ‘alsof we het zonder deden’ en ‘het gevoel was zo intens!’.

 

Ombudsmenswaardige misleiding

Zonder de ervaring voor de ontvangende partij te willen minimaliseren; dit is er weer één voor het handboek ‘schadelijke mythes en suboptimale seks: hoe houden we het in stand?’ Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen: in de vaginawand ‘daar waar het condoom tegenaan wrijft in geval van penetratie’ zitten weinig zenuwen. Het is een geboortekanaal, dus dat is maar goed ook. Dat betekent dat het al dan niet dragen van een condoom in die zin dus niet zo veel uitmaakt.

Jongeren kijken naar deze reclame en denken dat voor vrouwen seks lekkerder wordt naarmate het condoom meer ‘nude’ is. Dat is dus niet het geval. Ik zou zelfs zeggen dat het ombudsmenswaardige misleiding is. Ook het gebruik van condooms met ribbels maken geen bal uit voor een intensere ervaring. Wat wél een beproefd recept is voor lekkere seks is opwinding! Opwinding zorgt voor ontspanning, vaginale lubricatie en zin in de ander. Opwinding is een voorwaarde voor een erecte clitoris en fijne seks. ‘Nude’ condooms zijn geen factor in die opwinding, tenzij je een condoom-fetisj hebt.

 

Eén pot nat

Al surfend op de site van Durex wordt het al snel duidelijk dat het de makers niet (echt helemaal niet) te doen is om opwinding. Toch vreemd voor een merk dat seksuele interactie promoot. Bij een ander product staat de tekst: ‘Wij vinden dat iedere seksuele ervaring verbeterd kan worden met een beetje glijmiddel.’ Nee motherfuckers, weet je wat elke seksuele ervaring prettiger maakt? Opwinding! Maak je eigen natuurlijke glijmiddel. Gratis, duurzaam, biologisch en vegan (die laatste weet ik niet zeker).

Kennelijk maakt het hen niet uit of de droogheid komt door een gebrek aan opwinding of een onderliggend fysiologisch probleem. Even verderop staat: ‘Het maakt de seks veel prettiger, vooral als je last hebt van droogheid.’ Voor anussen klopt de uitspraak wel. Die worden immers niet vanzelf ‘nat’. En al helemaal niet als je man bent. Maar later in de tekst wordt al snel duidelijk dat homo’s even niet meedoen in dit verhaal.

Er is nog een andere reclame die mee dingt voor het handboek van de suboptimale seks door droogheid in vagina’s tegen te gaan: ‘Sensilube’. Op de tv lijkt de commercial vooral gericht op vrouwen in de overgang. Op hun site echter kijkt een 17-jarig model me van achter een dor takje aan met een blik van vertwijfeling en verstandhouding. Verwarrend. De foto wordt vergezeld met de tekst: ‘MEER DAN 50% VAN DE VROUWEN heeft minimaal eens per maand last van vaginale droogheid, ongeacht hun levensfase.’ Eerlijk is eerlijk; als je in wilt spelen emoties als schaamte of radeloosheid, dan is dit plaatje werkelijk in de roos. Het eerste gedeelte van de zin in hoofdletters om de droogheid (en dus het gebruik van het product) te normaliseren met een peer-educatie achtige uitnodiging: ‘VOEG JE TOT ONS, JIJ HOORT ER BIJ’. Ik kan geschiktere situaties bedenken waar de kom-maar-hier beweging je meer tot je recht laat komen.

 

Te snel

Is het wel echt zo erg allemaal? Ik vraag het aan seksuoloog NVVS Ylanga van der Geld. Zij noemt de claims van de 2-in-1-oplossing (verzorging én glijmiddel) ‘overmoedig’. Ze zegt: ‘glijmiddel wordt in deze context ingezet als shortcut. Gebruik heeft vaak tot gevolg dat fysiologische opwinding niet (voldoende) wordt afgewacht, waardoor vrouwen te snel vrijen met penetratie, terwijl hun lichaam er nog niet klaar voor is. Dat leidt tot meer kans op het toch krijgen van pijn én minder seksueel plezier (want niet maximaal opgewonden).’

 

Zakkenvullers

Onder het kopje ‘oorzaken voor vaginale droogheid’ wordt met geen woord gerept over ‘gebrek aan opwinding’. WAT?! Dit is geen toeval toch? Ik begin steeds meer te zien hoe gebrek aan opwinding de marketingstrategie is voor deze producten. Een belangrijk percentage van de winst zal hier immers van af hangen. Ik denk terug aan een marketing bobo van Barclays die ik in een vorig leven Engelse les gaf in Madrid. Hij zei: ‘Sabine, behoefte bestaat niet. Behoefte creëer je.’ Ik was in absolute shock bij die woorden en het gaf me ter stond inzicht in de plek van integriteit binnen ons economische systeem.

Durex weet dit principe in één zin samen te vatten. Zij adviseren letterlijk op hun site om glijmiddel in te zetten als ‘je lichaam gewoon even net wat langer nodig heeft dan je hoofd om opgewonden te raken.’ Seksuele bloedarmoede promoten om je zakken me te vullen. Je moet het maar durven.

Met dank aan de SWN community.

 

Geschreven door Sabine Meulenbeld (Specialist Seksuele Soevereiniteit, trainer, coach, therapeut. (www.sabinemeulenbeld.nl)

.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *